جستجو در وبلاگ



در اين وبلاگ
در كل اينترنت

پیوندهای روزانه
خوراک وبلاگ


با اضافه کردن خوراک ما به خبرخوان خود بدون مراجعه به وبلاگ از آخرین مطالب ما باخبر شوید.
امکانات جانبی

Powered By LoxBlog.COM

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 24
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 31
بازدید کل : 55366
تعداد مطالب : 73
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


موضوع: ( <-PostCategory-> ) | تاريخ ارسال: پنج شنبه 25 شهريور 1390برچسب:,

 

معرفی سوره ی نحل

تعداد آیه:128

تعداد کلمه :840

معنی سوره:زنبور عسل

نام های دیگر:نعم(ج نعمت)

علت نامگذاری:آیه ی 68و69 درباره ی زنبور عسل و خانه سازی آن و تهیه ی عسل از میوه ها و گلها و شفا بخش بودن عسل و الهام خدایی به زنبور سخن گفته شده است که یکی از نشانه های زیبای توحید و قدرت و رحمت خداوند است.

محتوای سوره:تشریح ریزه کاری های نعمت های زمینی و آسمانی خداوند برای بیدار کردن حس شکرگزاری انسان از این طریق نزدیک ساختن او به خدا ،تشریح نعمت های :دریا ،باران،نور آفتاب،انواع گیاهان،میوه ها و مواد غذایی،ماهی ها ،کشتی،جواهرات دریایی،روشنایی ستارگان،حیواناتی که خدمتگزار انسان هستند،منافع و برکاتی که از حیوانات بدست می آید.

ذکر دلایل توحید و عظمت خلقت خدا،وحی بعثت و معاد.بر حذر داشتن انسان از وسوسه های شیطان.قسمت هایی از احکام اسلامی مانند دستور به عدل هجرت،جهاد،دعوت به شکر گزاری از نعمت ها .ذکر ابراهیم قهرمان توحید به عنوان  یک بنده ی شکر گذار

فضیلت سوره : پیامبر اسلام (ص)  فرمود: کسی که این سوره را بخواند خداوند او را در برابر نعمت هایی که در این جهان به او بخشیده محاسبه نخواهد کرد(منبع:مجمع البیان-جلد 6-صفحه 347. )

 

 

نویسنده پست: admin


برچسب‌ها: <-TagName->
موضوع: ( <-PostCategory-> ) | تاريخ ارسال: پنج شنبه 25 شهريور 1390برچسب:,

 

معرفی سوره ی حجرات

 تعداد آیه:18

تعداد کلمه:343

معنی سوره:حجره ها واتاق ها
نام های دیگر :اخلاق و آداب

علت نام گذاری:آیه 4 علت نام گذاری این سوره می باشد

محتوای سوره:آداب بــــر خورد با پیامبر اسلام،اخلاق و آداب اجتماعی،نهی از عوامل اختلاف افکن مانند تمسخر، بد گمانی و سوءظن ، تجسس  ، غیبت ، لقب بـد دادن، عیب جویی .

هیچ چیز ملاک برتری نیست (ثروت ، مقام و ...).ایمان و اعتقاد قلبی.علم و آگاهی خدا از همه ی اسرار نهان عالم هستی و اعمال انسان

فضیلت سوره : امام صادق (ع) فرمود:هر کس سوره ی حجرات را در هر شب یا روز بخواند از زائران حضرت محمّد (ص) خواهد بود(مجمع البیان)

 

 

نویسنده پست: admin


برچسب‌ها: <-TagName->
موضوع: ( <-PostCategory-> ) | تاريخ ارسال: پنج شنبه 25 شهريور 1390برچسب:,

 

یک  قصه یک آیه

آن ها گوشت آدم خورده بودند

(کسانی که ایمان آوردند از بسیاری از گمان ها بپرهیزید که پاره ای از گمان ها گناه است و جاسوسی نکنی و بعضی از شما غیبت بعضی دیگر نکنید. آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده اش را بخورد یا از آن کراهت دارید؟ از خدا بترسید که خدا توبه پذیر و مهربان است.)(سوره ی حجرات آیه ی 12)

هوای مدینه بسیار گرم بود مسلمانان به دستور پیامبر (ص) آن روز را روزه گرفته بودند.همه منتظر اذان مغرب بودند تا با اجازه ی پیامبر افطار کنند.صدا ی اذان سر تا سر مدینه را فرا گرفت .

مسلمانان برای بر پایی نماز و کسب اجازه برای افطار به طرف مسجد رفتند.بعد از تمام شدن نماز مردم یکی یکی به محضر پیامبر می آمدند و کسب اجازه می کردند و پیامبر به آنها اجازه افطار می دادند .

 در این میان ، مردی سالخورده ، لنگان لنگان به سمت پیامبر(ص)آمد و گفت:«ای پیامبر خدا دو دختر دارم که هر دو روزه دارند و منتظر اجازه شما هستند تا بتوانند افطار کنند آیا اجازه افطار می دهید؟»

پیامبر(ص)نگاه معنی داری به مرد انداخت ولی پاسخی نداد.برای بار دوم مرد سوالش را تکرار کرد اما بازهم جوابی نشنید

مرد که از بی اعتنایی پیامبر تعجّب کرده بود، برای بار سوم سوالش را تکرار کرد . پیامبر فرمود : ( دختران تو که روزه نبوده اند . برای چه از من کسب اجازه می کنی ؟)

مرد با تعجب گفت : اما دختران من روزه دارند و از سحرگاه امروز تا کنون چیزی نخورده اند .

پیامبر فرمودند : چیزی نخورده اند ؟ آنها گوشت مردم خورده اند و تو می گویی چیزی نخورده اند ؟

مرد که از سخنان پیامبر چیزی متوجه نمی شد نگاهی به اطرافش کرد و گفت : یا رسول الله چگونه ممگن است که دخترن من گوشت مردم را بخورند ؟

پیامبر فرمود:به خانه برو و به دخترانت بگو تا آنچه در طول روز خورده اند بیرون بریزند ، تا بتوانی متوجه صحبت های مر بشوی .

مرد باسرعت از مسجد بیرون رفت و بعد از ساعتی در حالی که رنگ صورتش بر افروخته شده بود بازگشت . با عجله نزد پیامبر (ص) آمد و گفت: «یا رسول الله وقتی به خانه رفتم دخترانم را مجبور به استفراغ کردم و با تعجب تکه ها ی گوشت را می دیدم که از دهان آن ها خارج می شد وقتی از آن ها سوال کردم که آیا چیزی خورده اید قسم خوردند که هیچ نخورده اند. پیرمرد از شدت تعجب ، عرق از پیشانی اش جاری شده بود . پیامبر نگاهی به او انداخت و فرمود :«خدا وند می فرماید اگر کسی غیبت فردی را بکند مانند این است که گوشت مردار او را خورده است دختران تو نیز امروز غیبت کرده بودند قسم به خدا یی که جانم در که جانم در دست اوست اگر آن ها از این گناه بزرگ توبه نکنند اهل آتش خواهند بود »

مرد در حالی که سرش را تکان می داد دست هایش را بر سر زد و با عجله به سمت خانه حرکت کرد تا دخترانش را از عاقب کارشان مطلع سازد.

منبع : ماهنامه ی قرآنی باران شماره ی174.

نویسنده پست: admin


برچسب‌ها: <-TagName->
موضوع: ( <-PostCategory-> ) | تاريخ ارسال: پنج شنبه 25 شهريور 1390برچسب:,

 

جهان در حال انبساط:

                                                                              ((بسم الله الرحمن الرحیم))

   روی یک بادکنک چند نقطه بگذارید و شروع به

  باد کردن آن کنید.هرآنچه بادکنک بزرگترمی شود

  فاصله ی این نقطه ها هم از هم بیشتر میشود .شاید

 باورتان نشود اما جهانی که ما در آن زندگی میکنیم

 شبیه بادکنک ،در حال بزرگتر شدن است.

جهان ما از صدها میلیارد کهکشان خیلی بزرگ تشکیل شده است.چنین ابعادی را ابعاد کیهانی میگوییم....

انشتین در سال 1915 م نظریه ی نسبیت عام را بیان کرد و دو سال بعد سعی کرد که این نظریه را برای کیهان (جهان در ابعاد بزرگ)به کار گیرد.وقتی او معادلاتش را نوشت،متوجه شد اگر آن معادله ها درست باشند،جهان باید در حال بزرگ شدن باشد.این نتیجه از نظر اینشتین خیلی نتیجه ی بدی بود .چون او در آن زمان فکر میکرد اندازه ی جهان ثابت است ،بنابراین سعس کرد معادلاتش را طوری تغییر دهد که این اتفاق نیفتد.

اما اینشتین خیلی خوش اقبال نبود.چون فقط 12 سال بعد،منجمی بنام ادوین هابل با بررسی سرعت کهکشان های دور دست متوجه ی شد آن ها در حال دور شدن ما هستند و جهان در حال انبساط است.

در قرآن کریم

خداوند در آیه ی 47 سوره ی ذاریات می فرماید:

((و آسمان را به قدرت خویش بنا کردیم.و آن را گسترش میدهیم.))

فکر میکنید منظور این آیه چیست؟

منظور از انبساط جهان این نیست ک مثلا منظومه ی شمسی هم در حال بزرگ شدن و از هم پاشیدن است.بلکه وقتی ما از بزرگ شدن جهان صحبت میکنیم منظور دور شدن کهکشان ها در ابعاد بزرگ و کیهانی است.جهان ما دارد بزرگ و بزرگ تر میشود ،درست شبیه بادکنی که باد میکنید،بزرگ و بزرگتر ...  .

ولی اگر آن بادکنک را زیاد باد کنید میترکد.

پس موظب باشید جهان ما مانند آن بادکنک نترکد. 

(منبع: مجله ی رشد)

نویسنده پست: admin


برچسب‌ها: <-TagName->
موضوع: ( <-PostCategory-> ) | تاريخ ارسال: پنج شنبه 25 شهريور 1390برچسب:,

هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الاَرضَ فِی سِتَّةِ اَیَّامٍ...

او خدایی است که آسمان ها و زمین را آفرید در شش دوره... . {سوره ی حدید آیه ی4}

همان طور که در قرآن آمده زمین و آسمان ها در شش دوره آفریده شده است از لحاظ علم زمین شناسی نیز زمین در شش دوره بوجود آمده است که این نشانی بر حقّانیّت قرآن است .

...وَ اَنزَلنَا الحَدِیدَ فِیهِ بَاءسٌ شَدِیدٌ وَ مَنَافِعُ لِلنّاَسِ...

...و آهن را که در آن سختی شدید و منافع برای مردم است فرو فرستادیم... .

{سوره ی حدید آیه ی 25}

طبق سخن قرآن آهن از آسمان آمده و اختر شناسان نیز بر این باورند که آهن عنصری بیگانه است و به صورت شهاب به زمین فرود آمده است که این نشانی بر حقّانیّت قرآن است .

وَ الخَیلَ وَ البِغَالَ وَ الحَمِیرَ لِتَرکَبُوهَا وَ زِینَةً وَ یَخلُقُ مَا لَا تَعلَمُونَ

و اسب و استر و حمار را برای سواری و زیبایی مسخّر شما گرداندیم و وچیز دیگری هم که هنوز نمی دانید .

{سوره ی نحل آیه ی 8}

بر اساس این آیه خداوند پیشگویی وسیله ی نقلیه ای را کرده کرده است و در عصر حاضر نیز ما شاهد این وسلیل هستیم یعنی خودرو ، قطار ، هوا پیما و ... که این نشانی بر حقّانیّت قرآن است .

قَالُوا ادعُ لَنَا رَبََّکَ یُبَیِِّن لَّنُا مُا لَو نُهَا قَالَ اِنََّهُ, یَقُوُل ِانَّهَا بَقَرَةٌ صَفرَآءُ فَاقِعٌ لَّو نُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِینَ

قوم گفتند از خدا بخواه رنگ آن گاو را نیز معیّن فرماید موسی جواب داد خدا می فرماید گاو زرّینی باشد که رنگ آن بینندگان را فرح بخشد .

{سوره ی بقره آیه ی 69}

طبق سخن قرآن خداوند پاسخ داده گاو باید زرد رنگ باشد تا مردم با دیدن آن شاد شوند امروزه روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که هر رنگ تاءثیری بر ذهن بیننده دارد که رنگ زرد موجب شادی می شود و قرآن این موضوع را در هزار سال قبل بیان کرده است که این نشانی بر حقّانیّت قرآن است.

...مَن یُرِد اَن یُضِلَّهُ, یَجعَلُ صَدرَهُ, ضَیِّقاً حَرَجاً کَاَنَّمَا یَصَّعَّدُ فِی السَّمَآءِ...

...هرکه را خواهد گمراه نماید سینه ی او را تنگ و سخت نماید گویی می خواهد به آسمان صعود کند... .

{سوره ی انعام آیه ی 125}

همان طور که در قرآن آمد است خداوند قادر به تنگ کردن سینه انسان هاست منظور از سینه شش و ریه است که تنگ و بسته شدن آن ها موجب مرگ می شود خداوند در این آیه مثالی زده که به این صورت است گویی می خواهد به آسمان صعود کند و بر اساس دانش امروزی ثابت شده است که هر چه از سطح زمین دور تر شویم فشار هوا نیز کمتر می شود و انسان به سختی قادر به تنفّس خواهد بود و این آیه نشانی بر حقّانیّت قرآن است.

اللهُ الَّذِی خَلَقَ سَبعَ سَمَاوَاتٍ وَ مِنَ الاَرضِ مَثلَهُنَّ...

خداوند کسی است که هفت آسمان را آفرید و زمین را مثل آن]هفت طبقه[ آفرید... .

{سوره ی طلاق آیه ی 12}

در آیه ی ذکر شده خداوند فرموده که زمین را هفت لایه آفریده که این سخن با دانش امروزی مطابقت دارد یعنی براساس علم زمین شناسی زمین به صورت لایه لایه متشکّل از هفت لایه است پس این آیه نشانی بر حقّانیّت قرآن است.

وَ الجِبَالَ اَوتَاداً

و کوه ها را مانند میخ نگهبان قرار دادیم

{سوره ی نباء آیه ی 7}

بر اساس این سخن قرآن کوه ها محافظ زمین هستند که مانند میخ در زمین فرو رفته اند و آن را نگه داشته اند که این آیه با علم امروز مطابقت دارد و ما در کتاب های زمین شناسی مشاهده می کنیم که هر چه برامدگی زمین بیشتر باشد پوسته ی زمین هم در آن ناحیه در گوشته نفوذ بیشتری کرده است در نتیجه پوسته متلاشی نمی شود پس این آیه نشانی بر حقّانیّت قرآن است.

اِذَا الشَّمسُ کُوِّرَت

هنگامی که خورشید تاریک شود

{سوره ی تکویر آیه ی 1}

بر اساس این آیه خداوند روز قیامت را در روزی قرار داده که خورشید تیره و سیاه شود از نظر اخترشناسان ستاره ستاره هایی مانند خورشید در پایان عمر خود ابتدا بسیار بزرگ می شوند سپس کوچک شده و به رنگ های سفید و مشکی در می آیند که همان وعده ی خدا در روز قیامت است پس این آیه نشانی بر حقّانیّت قرآن است.

نویسنده پست: admin


برچسب‌ها: <-TagName->
موضوع: ( <-PostCategory-> ) | تاريخ ارسال: پنج شنبه 25 شهريور 1390برچسب:,

 

معرفی سوره الرحمن

معنی : بخشنده

علّت نامگذاری : آیه ی اوّل سوره که از صفات خداوند می باشد به عنوان تعلیم دهنده ی قرآن و آفریننده ی انسان و آموزنده ی بیان،رحمت واسعه خداوند که سر آغاز این سوره است و پیام آور رحمت الهی است

نام های دیگر سوره : اَلَاء-عَرُوسُ القُرآن

محتوا ی سوره : چگونگی آفرینش جن و انس-نشانه ها و آیات خداوند در زمین و آسمان-سرنوشت مجرمان و مجازات های آن ها-تکرار 31بار آیه ی«فَبِاَیِ الَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَان»

فضیلت سوره : رسول الله(ص) فرمود:«هر کس سوره ی الرحمن را بخواند خداوند به ناتوانی او رحم می کند و حق شکر نعمت هایی را که به او ارزانی داشته، خودش اداء می کند»

نویسنده پست: admin


برچسب‌ها: <-TagName->
موضوع: ( <-PostCategory-> ) | تاريخ ارسال: پنج شنبه 25 شهريور 1390برچسب:,

 

فَبِاَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبان

پس کدام نعمت پروردگارتان را انکار می کنید؟

در قرآن کریم گاهی اوقات خداوند متعال برخی آیات را تکرار کرده است از جمله در این سوره مکرراً آیه ی فَبِاَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبان تکرار شده است ؛ علت این تکرار ها چیست؟

برای پاسخ به این سئوال قسمتی از مطالب تفسیر نور را نقل می کنیم :

تکرار مثبت : برای ایجاد یک فرهنگ ، تکرار مسائل ، مهم وضروری است.

رسول خدا(ص) فرمود:«اِنِی تارِکٌ فی کُم الثَّقلَین کِتابُ اللهِ و عِترَتی»تا رابطه ی قرآن و عترت را نزد مردم محکم سازد.

پس از نزول آیه «وَ اَمُر اَهلَکَ بِالصَلاة» تا چند ماه رسول خدا(ص) هنگام صبح در خانه ی فاظمه ی زهرا می آمد و می فرمود:«اَلصَّلاة اَلصَّلاة» تا به مردم اعلام کند اهل بیت من همان کسانی هستند که در خانه ی علی وفاطمه هستند .

در حدیث می خوانیم:دلیل چهار مرتبه تکرار "الله اکبر" در آغاز اذان ، آن است که مردم از غفلت در آیند ولی هنگامی که متوجه شدند ، باقی جملات به دو بار تقلیل می یابد .

گاهی حضرت علی (ع) به خاطر ایجاد حسّاسیِت در مردم ، الفاظی را تکرار می کردند. چنان که به فرزندانش وصیّت می کند:«الله الله فِی الاَیتام...،الله الله فِی جِیرانِکُم،الله الله فِی الصَّلاة،الله الله فِی القُرآن... که لفظ جلاله ی "الله" تکرار شده است.

تکرار نماز در هر شبانه روز برای آن است که هر روز گامی به خداوند نزدیک شویم.

تکرار سفارش به تقوا در هر یک از خطبه های نماز جمعه در هر هفته بیان گر نقش تکرار در تربیت دینی مردم است .

اصولاً بقای زندگی با تنفّس مکرر است و کمالات ، در صورت تکرار حاصل می شود با یک بار انفاق و رشادت ، ملکه ی سخاوت و شجاعت در انسان پیدا نمی شود ، همان گونه که رذائل و خبائث در صورت تکرار ، در روح انسان ماندگار می شوند.

دلایل تکرار در آیات : تکرار ، گاهی برای تذکر و یاد آوری نعمت های گوناگون است. نظیرتکرار آیه ی «فَبِاَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ»

گاهی برای هشدار و تهدید خلافکاران است. نظیر تکرار آیه ی «فَوَیلٌ یَومَئِذٍ لِلمُکَذِّبینَ»

گاهی برای فرهنگ سازی است . نظیر تکرار «بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحیمِ» در آغاز هر سوره.

گاهی برای اتمام حجت است . مانند آیه ی «وَ لَقَد یَسَّرنَا القُرآنَ لِلذِّکرِ فَهَل مِن مُدَّکِرٍ»

گاهی برا ی انس بیشتر و نهادینه شدن. مانند تکرار آیه ی «اُذکُرُوا اللهَ ذِکراً کَثیراً»

گاهی برای بیان دستورات جدید است. نظیر تکرار «یَا اَیُهَا اللَذِینَ آمَنُوا...»

گاهی به منزله ی قطع نامه برای فراز هر مطلب یا سخنی است. چنان که در سوره ی شعراء پس از پایان گزارش کار هر پیامبری می فرماید: «اِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ العَزِیزُ الرَحِیمُ».    

منبع: تفسیر نور جلد 9 صفحه ی 385

 

نویسنده پست: admin


برچسب‌ها: <-TagName->
موضوع: ( <-PostCategory-> ) | تاريخ ارسال: پنج شنبه 25 شهريور 1390برچسب:,

 

آداب سخن گفتن

عَلَّمَهُ البَیانَ (الرحمن / 4)

به او بیان آموخت .

قدرت بیان و سخن گفتن ،هدیه ی الهی به انسان است و قرآن برای شیوه ی بیان دستوراتی داده است ، از جمله:

مستدل و محکم باشد«قَولاً سدیداً»

پسندیده و به اندازه باشد«قََولاً مَعرُوفاً»

نرم و مهربانانه باشد«قَولاً لَیِّناً»

شیوا و رسا و واضح باشد«قَولاً بَلِیغاً»

کریمانه و بزرگوارانه باشد«قَولاً کَرِیماً»

زیبا نیکو و مطلوب باشد«قُولُوا لِنّاسِ حُسناً»

بهترین گفته ها باشد«یَقُولُوا الَّتِی حِیَ اَحسَنُ»

حتی مجادلات و گفت و گو های انتقادی، به بهترین وجه باشد«جادِلهُم بِالَّتِی هِیَ اَحسَنُ»

منبع: تفسیر نور جلد 9 صفحه ی382

نویسنده پست: admin


برچسب‌ها: <-TagName->
موضوع: ( <-PostCategory-> ) | تاريخ ارسال: پنج شنبه 25 شهريور 1390برچسب:,

 

سجده

سوره الفتح, آيه ۲۹

آنان را در ركوع و سجود مى‏بينى فضل و خشنودى خدا را خواستارند علامت [مشخصه] آنان بر اثر سجود در چهره‏هايشان است اين صفت ايشان است

از تاريكيها به سوى نور

او همان كسى است كه بر بنده خود آيات روشنى فرو مى‏فرستد تا شما را از تاريكيها به سوى نور بيرون كشاند و در حقيقت‏خدا [نسبت] به شما سخت رئوف و مهربان است

نویسنده پست: admin


برچسب‌ها: <-TagName->
معرفی وبلاگ
نویسندگان
آرشیو مطالب